Monday 20 June 2016

RAWATAN KETUAT PADA KAKI

Pasti ramai yang mengalami masalah ketuat. Ada yang di kaki, ada yang di tangan. 

Ketuat ini disebabkan oleh virus HPV dan boleh merebak, ketuat ini boleh berjangkit. Cara berjangkit ialah jika ketuat itu berdarah, ketuat tu boleh merabak di area berdekatan.

PETUA HILANG KETUAT

1. Menggunakan bawang putih dan lekatkan atau sental pada ketuat, tapi sebelum itu, ketuat mesti di kikis terlebih dahulu supaya air bawang putih meresap masuk dalam ketuat.

2. Potong sehiris kulit pisang atau limau mengikut ukuran saiz ketuat di kulit. Lekapkannya pada permukaan ketuat dengan menggunakan plaster sebelum tidur. Bahan kimia dan minyak yang terkandung dalam kulit pisang atau limau tersebut membantu mengawal pembiakan ketuat.

3. Bancuh abu ubat nyamuk dengan air. Sapukan pada ketuat setiap hari sehingga hilang.

4. Apple cider vinegar amat berkesan untuk rawatan ketuat. Basahkan kapas dengan cider vinegar, letak di tempat 'wart' tersebut dan tutup dengan surgical tape, biar selama 12 jam. Lakukan dalam masa 5 hari ke seminggu, ketuat tersebut akan luruh. Pendekatan ini lebih baik dari liquid nitrogen treatment di klinik, sebab rawatan menggunakan liquid nitrogen treatment amat sakit dan ianya akan tumbuh semula.












No comments:

Post a Comment